Cauta in site        
cji menu

Publicatii CJI


Jurnalism non-linear: perceptii asupra nevoilor de instruire in mediul online ale mass media romanesti

2010-05-07

Centrul pentru Jurnalism Independent coordoneaza in perioada noiembrie 2009 – aprilie 2011 programul Jurnalism non-liniar. Acesta este derulat in parteneriat cu Clubul Roman de Presa (CRP) si Asociatia Patronala a Editorilor Locali (APEL).

 

Programul isi propune sa pregateasca profesionistii media pentru a raspunde nevoilor de informare si comunicare ale noilor generatii - digital natives -, ale caror obiceiuri de consum mediatic se deosebesc radical de cele ale parintilor lor. Jurnalism non-liniar reprezinta o prima incercare de a studia modul in care noile tehnologii de informare pot fi utilizate in mod flexibil si eficient in activitatea profesionala cotidiana. Nu in ultimul rand, programul isi propune sa atraga atentia patronilor si editorilor asupra rolului pe care new media il joaca in informarea publicului.

In prima parte a programului, sociologi si experti media au realizat o cercetare cantitativa privind jurnalismul online, asteptarile jurnalistilor si oportunitatile pe care mediul online le poate oferi presei din Romania. Pe baza rezultatelor acestui studiu, expertii au conceput un program de studiu destinat atat perfectionarii celor care activeaza deja in jurnalismul online, cat si pregatirii celor ce doresc sa se initieze in acest domeniu.


Studiul, realizat in luna martie 2010, a vizat investigarea:

  • nivelului de instruire in jurnalismul online;
  • domeniilor de interes in ceea ce priveste jurnalismul online, pentru jurnalisti si pentru conducerile redactiilor;
  • opiniilor jurnalistilor si managerilor privind evolutia mediului online si a mediilor traditionale;
  • nevoilor de instruire a personalului privind mediul online;
  • costurilor legate de instruire, pe care redactiile sunt dispuse sa le acopere;
  • modului in care redactiile utilizeaza mediul online in publicarea informatiilor;
  • atributiilor in redactii in ceea ce priveste sectiunea online;
  • pietei de publicitate in mediul online;
  • situatiei actuale a veniturilor generate din site-urile redactiilor.


Concluziile studiului sunt urmatoarele:

  • In cele mai multe redactii chestionate, exista intentia de a dezvolta mediul online, iar masurile de dezvoltare au fost deja implementate.
  • Aproape toate redactiile chestionate (90%) sunt prezente in mediul online; de cele mai multe ori, jurnalistii si editorii online se ocupa de adaugarea de text sau imagini pe internet.
  • Cei mai multi cred ca dezvoltarea presei online cere dezvoltarea de noi abilitati profesionale la nivelul managementului si la nivelul jurnalistilor.
  • Cele mai multe redactii nu au organizat pana in prezent cursuri pentru jurnalism online si 71% dintre redactii nu au trimis angajati la cursuri privind jurnalismul online. Totusi, 63% dintre manageri spun ca redactiile lor sunt interesate de instruirea managerilor in jurnalismul online si 77% sunt interesati de instruirea jurnalistilor. Dintre acestia, doar 22% spun ca ar fi dispusi sa plateasca costul integral pentru manageri si numai 17% pentru jurnalisti.
  • Nivelul interesului conducerii redactiei fata de instruirea managerilor si jurnalistilor nu variaza in functie de existenta intentiei de a dezvolta online-ul, de vreuna dintre caracteristicile inregistrate ale redactiilor (mediu, arie de acoperire, apartenenta sau nu la un trust, structura capitalului, frecventa aparitiilor etc).
  • Nu exista diferente semnificative statistic intre nivelurile de interes fata de jurnalismul online ale managerilor editoriali si ale jurnalistilor fara functii de conducere.
  • Cei mai multi manageri spun ca presa tiparita va continua sa fie mai profitabila decat mass-media online in Romania si in viitorul apropiat; 81% dintre managerii chestionati cred ca editiile tiparite nu vor disparea in viitorul apropiat; 63% dintre ei spun ca doar ziarele care vor avea in urmatorii ani probleme financiare vor renunta la editia tiparita; 94% cred ca in viitorul apropiat mass-media care nu se vor dezvolta online vor avea de pierdut.
  • Opinia conform careia “dezvoltarea editiei online a unui ziar conduce la scaderea profitului” este mai raspandita in randul managerilor din presa scrisa decat in randul managerilor din alte medii.
  • Cei mai multi manageri cred, de asemenea, ca televiziunea va continua sa fie mai profitabila decat mass-media online.
  • Piata de publicitate nu ofera pretul corect pentru audientele online si pretul ar trebui sa creasca. Pentru cei mai multi, site-ul nu acopera in totalitate cheltuielile redactionale. Dintre acestia, doar jumatate se asteapta ca veniturile generate din site sa acopere in totalitate cheltuielile redactionale si cei mai multi cred ca acest lucru este posibil in cel mult 3 ani.
  • Cei mai multi jurnalisti (63%) spun ca nu au urmat cursuri de pregatire privind jurnalismul online si doar jumatate dintre ei au participat la alte traininguri. Aproape toti jurnalistii chestionati sunt interesati de jurnalismul online si toate abilitatile enuntate in chestionar sunt considerate importante si foarte importante.
  • 78% dintre jurnalisti spun ca exista o probabilitate mare si foarte mare ca in urmatorii 5 ani sa lucreze tot in presa. Totusi 15% dintre ei spun ca aceasta probabilitate este mica si foarte mica.


Versiunea completa a raportului o puteti gasi pe site-ul CJI, AICI !

Despre CJI:

Centrul pentru Jurnalism Independent este o organizatie non-guvernamentala, non-profit care actioneaza pentru profesionalizarea presei prin pastrarea standardelor jurnalistice si prin dezvoltarea unui mediu echilibrat, onest si responsabil in mass-media. CJI militeaza pentru apararea libertatii de expresie ca drept fundamental al omului si conditie obligatorie a oricarei democratii. CJI contribuie la facilitarea dialogului social prin sustinerea schimbarilor democratice, prin responsabilizarea factorilor de decizie si prin incurajarea participarii active a cetateanului. Proiectele Centrului pentru Jurnalism Independent abordeaza: libertatea de expresie, liberul acces la informațiile de interes public, etica jurnalistica, profesionalizarea jurnaliștilor și consolidarea formelor asociative ale profesioniștilor de media, eliminarea cenzurii financiare din presa, promovarea presei ca serviciu de interes public, transparența surselor de finanțare ale mass-media, etc. (www.cji.ro)

Despre CRP:

Clubul Roman de Presa este o organizatie neguvernamentala, apolitica, detinand personalitate juridica proprie din toamna anului 1998, dupa ce initial a functionat ca departament al Fundatiei E.L.I.T.A., infiintata de domnul Mihai Tatulici, din luna februarie a anului 1997. Conducerea Clubul Roman de Presa este asigurata de Consiliul de Onoare, organism colegial de dezbatere si decizie, alcatuit din membri alesi. Presedintele CRP este doamna Indira Crasnea. Prin activitatea sa, Clubul Roman de Presa isi propune sa participe activ la imbunatatirea calitativa a presei romanesti si la crearea unui mediu de afaceri favorabil companiilor mass-media. CRP este prima organizatie de presa din Romania care a creat un cod deontologic al ziaristului, iar includerea membrilor in asociatie se face numai prin acceptarea si respectarea de catre acestia a codului deontologic. Accesul in Clubul Roman de Presa este deschis atat societatilor de presa, ca persoane juridice, cat si jurnalistilor, ca persoane fizice. De asemenea, in CRP se pot inscrie si organizatii neguvernamentale active in domeniul mass-media. (www.pressclub.ro)

Despre APEL:

APEL este o organizatie patronala ce reprezinta exclusiv interesele comune ale editorilor de presa locala din Romania. Scopul organizatiei este de a coopera cu toate organismele legate de editarea de presa, initierea unor proiecte de legi cu privire la validarea intereselor editorilor de presa, formarea profesionala si perfectionarea membrilor asociatiei, prin organizarea de traininguri si participarea la programe internationale, organizarea de intalniri profesionale intre membrii, conlucrarea cu organe ale administratiei publice locale, cu organisme guvernamentale si neguvernamentale la reglementari de taxe, impozite, preturi si tarife pentru presa locala. APEL este membra a European Newspaper Publishers Association (ENPA), Uniunii Generale a Industriasilor din Romania (UGIR) si Clubului Roman de Presa (CRP) (www.apelro.ro )

 

Programul Jurnalism non-liniar este finantat de Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe si sprijinit de Adobe Systems Romania.

                                



BACK TO TOP
 

 
 
 
DIVERSITATE
line

Urmariti-ne si pe Facebook

BIBLIOTECA CJI
line


Biblioteca ofera o importanta colectie de carti, periodice, casete video, baze de date pe CD-Rom, precum si acces gratuit la Internet.

              



PRESA DESPRE PRESA

 

DEADLINE
line

24/02/2012 CEE Trust Call for applications
27/02/2012 Knight International Journalism Award
29/02/2012 Journalism Fellowship on Poverty
29/02/2012 Photo Contest on Health Issues
29/02/2012 Panoramic Photo Contest
01/03/2012 Photo Contest
01/03/2012 MIT Journalism Fellowships
02/03/2012 International Women's Media Foundation Award
04/03/2012 Political Reporting Course offered by Reuters
05/03/2012 Bursa pentru Excelenta in Jurnalism
17/03/2012 The Knight News Challenge
31/03/2012 YouTube Video Contest
01/04/2012 Balkan beyond Borders Short Film Festival

04/10/2012 Data Journalism Awards

 
EVENIMENTE line


     NETIQUETTE

     

    Euro Topics 
    line

     

      

     

    MEDIA INDEX
    line


    Media Index este primul portal care ofera informatii despre structurile de proprietate ale companiilor de media si interesele economice al proprietarilor, dar si despre jurnalisti. Acestia din urma au posibilitatea de a se inregistra intr-o baza de date care are rolul de a facilita schimburile profesionale interne si internationale si de a stimula cooperarea intre profesionistii de media.

      

     

    PARTENERI
    line

        

     

    SPONSORI 
    line