Cauta in site        
cji menu

Publicatii CJI


PIAȚA DE PUBLICITATE PUBLICĂ DIN ROMÂNIA: ACCELERAȚI!

2012-02-14

Statul român a fost și în 2011 unul dintre actorii majori de pe piața de publicitate, volumul bugetelor dublându-se față de anul 2010, în condițiile în care transparența acestor contracte a scăzut, relevă studiul "Publicitate publică: Accelerați!", lansat marți de Centrul pentru Jurnalism Independent.
În perioada ianuarie - octombrie 2011, autoritățile publice au oferit spre contractare bugete în valoare de peste 137 milioane RON (circa 32,5 milioane euro). Majoritatea acestor contracte (67%) au avut drept criteriu de alocare "prețul cel mai mic", criteriu care nu ține seama de impactul asupra publicului și eludează criteriile profesioniste de alocare a publicității. Doar pentru două din cele 345 de proceduri analizate a fost publicat raportul de evaluare a impactului prevăzut de lege. Peste jumătare din proceduri (54%) nu au fost publicate și pe site-ul special rezervat contractelor de publicitate (www.publicitatepublica.ro), așa cum cere legislația achzițiilor publice.
"Ne aflăm, încă o dată, în fața unor dovezi care atestă o lipsă de respect față de lege, față de banul public și față de public. În 2010 au fost adoptate reglementări legale care, în opinia Guvernului, aveau să accelereze absorbția fondurilor europene. De accelerat poate au accelerat-o, 115 din cele 137 milioane RON din procedurile analizate provin din proiecte europene, dar doar în detrimentul transpareneței și răspunderii autorităților. Fodurile europene sunt bani publici și autoritățile - centrale sau locale - trebuie să dea socoteală publicului de modul în care le utilizează", a declarat Ioana Avădani, director executiv al Centrului pentru Junalism Independent. "În condițiile în care bugetele de publicitate din sfera privată au scăzut până aproape de jumătate, pe fondul crizei economice, cele publice s-au dublat, făcând din stat unul dintre principalii jucători pe piața de media din România. Aceasta situație impune autorităților răspunderi încă și mai mari față de transparență și alocarea eficientă a acestor contracte, strict în interes public", a adăugat ea.
Cercetarea pieței de publicitate publică din România elaborată de CJI a avut drept scop identificarea efectelor pe care le-au avut modificările legislative din domeniul achizițiilor publice din anul 2010. Au fost verificate procedurile de achiziții (licitații și cereri de oferte) publicate în perioada iulie 2009 - octombrie 2011 pe site-ul www.e-licitatie.ro, respectiv a fost analizată respectarea regulilor de publicare a anunțurilor/invitațiilor de participare pe www.publicitatepublica.ro.

Prezentul raport este cel mai recent efort dintr-un demers pornit de Centrul pentru Jurnalism Independent în anul 2004, cu susţinerea Open Society Justice Initiative, New York.

Textul integral al raportului (inclusiv datele primare ale cercetării) poate fi accesat la aici.

Anexa 1
Anexa 2
Anexa 3
Anexa 4
Anexa 5

Raportul "Publicitatea publică: Tot mai puțină transparență, tot mai mută neîncredere", publicat de CJI în 2010, poate fi accesat la aici .

Pentru mai multe informații despre proiect, ne puteți contacta la: tel: 021.311.13.75 sau e-mail: ioana@cji.ro, persoană de contact: Ioana Avădani, director executiv CJI.
Despre Centrul pentru Jurnalism Independent

Centrul pentru Jurnalism Independent este o organizaţie non-guvernamentală, non-profit care acţionează pentru profesionalizarea presei prin păstrarea standardelor jurnalistice şi prin dezvoltarea unui mediu echilibrat, onest şi responsabil în mass-media. CJI militează pentru apărarea libertăţii de expresie ca drept fundamental al omului şi condiţie obligatorie a oricărei democraţii. CJI contribuie la facilitarea dialogului social prin susţinerea schimbărilor democratice, prin responsabilizarea factorilor de decizie şi prin încurajarea participării active a cetăţeanului. (www.cji.ro si www.facebook.com/Centrul.Jurnalism.Independent).



BACK TO TOP
 

 
 
 
DIVERSITATE
line

Urmariti-ne si pe Facebook

BIBLIOTECA CJI
line


Biblioteca ofera o importanta colectie de carti, periodice, casete video, baze de date pe CD-Rom, precum si acces gratuit la Internet.

              



PRESA DESPRE PRESA

 

DEADLINE
line

24/02/2012 CEE Trust Call for applications
27/02/2012 Knight International Journalism Award
29/02/2012 Journalism Fellowship on Poverty
29/02/2012 Photo Contest on Health Issues
29/02/2012 Panoramic Photo Contest
01/03/2012 Photo Contest
01/03/2012 MIT Journalism Fellowships
02/03/2012 International Women's Media Foundation Award
04/03/2012 Political Reporting Course offered by Reuters
05/03/2012 Bursa pentru Excelenta in Jurnalism
17/03/2012 The Knight News Challenge
31/03/2012 YouTube Video Contest
01/04/2012 Balkan beyond Borders Short Film Festival

04/10/2012 Data Journalism Awards

 
EVENIMENTE line


     NETIQUETTE

     

    Euro Topics 
    line

     

      

     

    MEDIA INDEX
    line


    Media Index este primul portal care ofera informatii despre structurile de proprietate ale companiilor de media si interesele economice al proprietarilor, dar si despre jurnalisti. Acestia din urma au posibilitatea de a se inregistra intr-o baza de date care are rolul de a facilita schimburile profesionale interne si internationale si de a stimula cooperarea intre profesionistii de media.

      

     

    PARTENERI
    line

        

     

    SPONSORI 
    line