Cauta in site        
cji menu

ARTICOLE


Ora 25 a stirilor

2007-07-31

 Manuela Preoteasa

Monitorizarea timp de o luna a stirilor TV (pentru raportul Doua televiziuni: doua lumi) mi-a adus, pe langa concluziile masurate stiintific, o constatare personala: invariabil, imi era foarte greu ca stirile de la ora 19.00 sa ma prinda in fata televizorului, si nu in vreo intalnire, la birou sau pe drum. Webcastul, un fel de ora 25 a stirilor TV, poate fi o solutie, dar cred ca mai degraba cei cu un interes anume (ex. sa vada o anume stire) apeleaza la ea.

Stirile TV isi aleg publicul in functie de factorul timp. Desigur ca deja celebrele buletine de stiri de la ora cinci isi au ca public-tinta persoanele casnice. Dar nu cumva tot un public mai putin activ este cel care zappeaza la ora 19.00? Profilul telespectatorului, o notiune cap de afis in vanzarea publicitatii in alte medii, ar putea fi solutia pentru stiri de calitate la TV. Cind punctul de rating nu va mai fi vandut cu toptanul, indiferent de calitatea utilizatorilor, atunci s-ar putea ca nisele si programele de calitate sa devina atractia serii.

Repozitionarea stirilor TV a fost luata in discutie in TVR. Pe de o parte, Jurnalul TVR 1 de seara nu ar mai intra intr-o cursa controversata cu stirile de la televiziunile comerciale. Controversata, pe de o parte, pentru ca, spun unii, este contraproductiv sa fie comparata audienta canalului public cu cea a stirilor tabloidizate de la televiziunile comerciale. Aceasta cursa influenteaza adesea modul in care este redactat Jurnalul, cu ochii pe concurenta. Totusi, contraargumentul este simplu: daca are un rating slab, atunci un jurnal TV este ca si inexistent (se presupune ca, pentru a avea impact, trebuie vazut de catre un numar cat mai mare de telespectatori; dar este oare doar numarul privitorilor important?).

Publicul mass-media se declara teribil de conservator cu obiceiul de consum. Conducerea TVR1 a cerut un studiu de piata care sa arate cat este de flexibil publicul la ora difuzarii Jurnalului. Rezultatele nu sunt favorabile schimbarii. Publicul nu doreste sa renunte la posibilitatea de a zappa de la un jurnal la altul. Prin urmare, directorul canalului TVR1, a stirilor TVR si al programelor au decis sa nu propuna schimbare orei de difuzare a principalului jurnal de stiri.
„Ca opinie strict personala, cred ca Jurnalul TVR ar putea profita de pe urma difuzarii la ora 20.00 deoarece ar atrage mai multi telespectatori din randul populatiei active, care nu ajung acasa la ora 19.00. Succesul Orei de stiri (difuzata la TVR2, la ora 21.00 –n.r.), care reia multe din materialele Jurnalului, dovedeste ca acest calcul ar putea fi corect”, considera Rodica Culcer, directorul stirilor TV, care aduce si exemplul stirilor BBC1, difuzate la orele 18.00 si la ora 22.00  (anterior, difuzate mult timp la ora 19.00). „Este si mult mai avantajos din punct de vedere jurnalistic, pentru ca evenimentele sunt adesea in curs de desfasurare la ora 19.00. Asa cum stau lucrurile acum, pentru o perspectiva asupra principalelor stiri trebuie sa asteptam ziua urmatoare, ceea ce este contraproductiv”, adauga Rodica Culcer.

Formal, este aproape imposibil pentru directia canalului TVR1 sa ceara Consiliului de Administratie mutarea stirilor in conditiile in care, intrebat, publicul spune ca nu vrea. Ford, industriasul care a lansat marca de masini atat de cunoscuta, spunea: „Daca as fi intrebat oamenii ce isi doresc, ar fi raspuns un cal mai rapid, si nu o masina noua”.

„Cred ca repozitionarea jurnalului va depinde de strategia pe care o va adopta TVR. Daca va dori sa mizeze pe stiri pentru a-si mari impactul asupra publicului, va trebui, in opinia mea, sa ia in calcul repozitionarea stirilor in ansamblu”, mai spune directorul stirilor TVR1. Aceeasi remarca ar elimina argumentul suprem al tabloidizarii stirilor de la canalele comerciale: ratingul. Cand impactul stirilor se va masura in bani (prin justa valorizare a profilului telespectatorilor, si nu doar a „cantitatii” de privitori), poate ca stirile vor arata altfel.



BACK TO TOP
 

 
 
 
DIVERSITATE
line

Urmariti-ne si pe Facebook

BIBLIOTECA CJI
line


Biblioteca ofera o importanta colectie de carti, periodice, casete video, baze de date pe CD-Rom, precum si acces gratuit la Internet.

              



PRESA DESPRE PRESA

 

DEADLINE
line

24/02/2012 CEE Trust Call for applications
27/02/2012 Knight International Journalism Award
29/02/2012 Journalism Fellowship on Poverty
29/02/2012 Photo Contest on Health Issues
29/02/2012 Panoramic Photo Contest
01/03/2012 Photo Contest
01/03/2012 MIT Journalism Fellowships
02/03/2012 International Women's Media Foundation Award
04/03/2012 Political Reporting Course offered by Reuters
05/03/2012 Bursa pentru Excelenta in Jurnalism
17/03/2012 The Knight News Challenge
31/03/2012 YouTube Video Contest
01/04/2012 Balkan beyond Borders Short Film Festival

04/10/2012 Data Journalism Awards

 
EVENIMENTE line


     NETIQUETTE

     

    Euro Topics 
    line

     

      

     

    MEDIA INDEX
    line


    Media Index este primul portal care ofera informatii despre structurile de proprietate ale companiilor de media si interesele economice al proprietarilor, dar si despre jurnalisti. Acestia din urma au posibilitatea de a se inregistra intr-o baza de date care are rolul de a facilita schimburile profesionale interne si internationale si de a stimula cooperarea intre profesionistii de media.

      

     

    PARTENERI
    line

        

     

    SPONSORI 
    line