Cauta in site        
cji menu

ARTICOLE


Are nevoie CJI de o schimbare de filosofie?

2007-07-31

Cristian Ghinea

Centrul pentru Jurnalism Independent este un brand solid in comunitatea media. Am observat asta cata vreme am lucrat ca expert al CJI in proiectul privind cenzura financiara (acel proiect care a facut ceva valva si a dus la adoptarea unei legislatii privind publicitatea de stat). In relatiile mele cu politicieni, ziaristi, autoritati, sigla CJI care imi statea in spate asigura respectabilitate si imi era mai usor sa conving interlocutorii.

Cum a ajuns CJI sa aiba o asemenea imagine? Pozitionandu-se foarte bine ca un intermediar intre comunitatea media si statul roman (politicieni, autoritati, justitie, etc). Pentru ca in fragila noastra democratie, relatia dintre stat si ziaristi a fost mereu una complexa si tensionata.

Cata vreme a fost în tranzitie, Romania a fost un stat care a avut nevoie de ajutor si asistenta. Aceasta asistenta a presupus si sprijinirea acelor organizatii care protejau ziaristii si societatea civila in fata unui stat care a manifestat permanent propensiuni interventioniste.

Profitand de aceasta nisa, CJI a devenit un organism bine uns de atragere de fonduri din afara, facand in acelasi timp o multime de activitati nebugetate in folosul comunitatii. Pentru cei mai putin familiarizati cu munca pe proiecte, voi incerca sa ma explic. Proiectele finantate de marii donatori internationali (de tip UE, USAID, etc) presupun tratarea unei probleme clare si definita in timp. CJI a fost foarte bun la managerizarea unor asemenea proiecte, vizand tinte precise. In acelasi timp, CJI a fost foarte bun in reactii. A reactionat de fiecare data cand se discuta în Parlament despre insulta si calomnie (si s-a întamplat de zeci de ori in toti acesti ani). A reactionat cand un ziarist era agresat si statul nu intervenea multumitor. A reactionat cand un politician sau altul facea declaratii inepte legate de presa. A reactionat cand politicienii mai aveau cate o idee legata de legea presei. Si as putea continua asa multa vreme amintind reactiile care au facut brandul CJI. Practic, CJI a facut un serviciu comunitatii media, a fost un caine de paza permanent de veghe si vehement cand e cazul. Problema este ca acest serviciu nu a fost niciodata platit adecvat, de catre nimeni. CJI a dezvoltat acest serviciu adiacent programelor pe care le-a derulat pentru ca de multe ori viata bate nu doar filmul, dar si programarea. Nici un finantator extern nu iti da bani ca sa ai reactii in caz ca se întampla ceva. Conceptul de ”reactie in caz ca” nu poate fi bugetat si evaluat dupa schemele de evaluare a programelor.

Oricat de inimosi sunt oamenii care lucreaza la CJI, aceasta situatie nu poate dura la nesfarsit. Și ea va lua sfarsit pentru ca tranzitia din Romania se apropie de sfarsit sau, dupa unii, chiar s-a sfarsit. Dupa parerea mea, suntem inca departe de final. Experiente istorice recente ne-au demonstrat in mod dureros ca regresul poate fi inca posibil. Ganditi-va doar la degradarea libertatii presei sub guvernarea Nastase si veti intelege ce vreau sa spun.

Dar aici nu conteaza ce parere am eu, ci ce strategii adopta donatorii internationali. Pentru ei, Romania a parcurs etapa dificilă, deci a iesit de pe radar in directia buna. Nu poti sa continui sa bagi bani in libertatea presei dintr-o tara membra UE. E si ridicol daca te raportezi la problemele din spatiul asiatic al fostei URSS sau la Rusia, de pilda. Deci, fondurile pe care se baza CJI se impuțineaza. Dar comunitatea are inca nevoie de acest serviciu. Ce facem?

Am fost rugat de CJI sa particip la întîlnirile din cadrul proiectului de evaluare a activitatii si de repozitionare strategica. Principala mea recomandare a fost exact aceasta: CJI a furnizat pana acum un serviciu gratis comunitatii media. Cum putem face ca această comunitate sa plateasca pentru serviciul respectiv? Romania este o tară care trebuie sa stea pe propriile picioare. Atunci trebuie sa-si plateasca singura facatorii de bine.

Va fi dificil. Este o capcana clasica în politicile publice: daca ai invatat oamenii ca ceva este gratis, vor accepta foarte greu sa plateasca de la un moment dat pentru acel ceva. Doar ca nu era gratis nici pana acum, aveam doar aceasta iluzie. Cine plateste deci pentru ca CJI sa vegheze la linistea noastra și sa contribuie cu expertiza acumulată la politicile de media? Asteptam reactiile cititorilor acestui newsletter, beneficiari ai serviciilor CJI. În numarul viitor, voi reveni cu cateva răspunsuri proprii.



BACK TO TOP
 

 
 
 
DIVERSITATE
line

Urmariti-ne si pe Facebook

BIBLIOTECA CJI
line


Biblioteca ofera o importanta colectie de carti, periodice, casete video, baze de date pe CD-Rom, precum si acces gratuit la Internet.

              



PRESA DESPRE PRESA

 

DEADLINE
line

24/02/2012 CEE Trust Call for applications
27/02/2012 Knight International Journalism Award
29/02/2012 Journalism Fellowship on Poverty
29/02/2012 Photo Contest on Health Issues
29/02/2012 Panoramic Photo Contest
01/03/2012 Photo Contest
01/03/2012 MIT Journalism Fellowships
02/03/2012 International Women's Media Foundation Award
04/03/2012 Political Reporting Course offered by Reuters
05/03/2012 Bursa pentru Excelenta in Jurnalism
17/03/2012 The Knight News Challenge
31/03/2012 YouTube Video Contest
01/04/2012 Balkan beyond Borders Short Film Festival

04/10/2012 Data Journalism Awards

 
EVENIMENTE line


     NETIQUETTE

     

    Euro Topics 
    line

     

      

     

    MEDIA INDEX
    line


    Media Index este primul portal care ofera informatii despre structurile de proprietate ale companiilor de media si interesele economice al proprietarilor, dar si despre jurnalisti. Acestia din urma au posibilitatea de a se inregistra intr-o baza de date care are rolul de a facilita schimburile profesionale interne si internationale si de a stimula cooperarea intre profesionistii de media.

      

     

    PARTENERI
    line

        

     

    SPONSORI 
    line