Cauta in site        
cji menu

Evenimente


Probleme economice ale presei

2007-10-11

Necesitatea cresterii preocuparii industriei media pentru apararea drepturilor si intereselor proprii, introducerea unor solutii de sindicalizare a editorilor de presa pentru rezolvarea unor probleme de business comune, definirea unei viziuni a industriei de media, precum si o mai buna cunoastere de catre jurnalisti a propriilor drepturi salariale si profesionale sunt cateva dintre solutiile identificate in cadrul dezbaterii organizate in 10 octombrie a.c. de Agentia de Monitorizare a Presei (AMP) si Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) pe tema problemelor economice ale presei.

La intalnire au participat o serie de manageri din presa, jurnalisti specializati in media si reprezentanti ai unor organizatii neguvernamentale.

Participantii au dezbatut aspecte legate de competitia acerba de pe piata, concentrarea determinata de consolidarea unor grupuri de presa sustinute de jucatori relevanti in alte industrii, deficitul de forta de munca calificata, vulnerabilitatea continutului editorial in fata influentelor politice sau economice, sistemul de distributie „primitiv” pentru presa scrisa, iminenta introducerii digitalizarii in piata audiovizuala.

Managerii si jurnalistii prezenti au remarcat ca institutiile media care au cele mai mari sanse de supravietuire pe piata sunt cele care fac parte din grupuri media ce detin teleleviziuni, radiouri, presa scrisa sau media online.

Politicile de resurse umane, salarizarea si contractele jurnalistilor (de munca sau de drepturi de autor) le ridica probleme atat managerilor cat si jurnalistilor. Nivelul de salarizare, fidelizarea angajatilor, nevoia de training, protectia jurnalistului prin contractul de munca sunt cateva dintre aceste probleme.

A fost ridicata problema presei ‘parazit’ (acea presa sustinuta din alte surse decat veniturile proprii), dar si a dificultatii de a decide care este acea presa ce poate fi numita ‘parazit’. Exista companii care isi permit riscul de a functiona in pierdere pentru un anumit numar de ani pentru a-si consolida pozitia pe piata. O solutie la aceasta problema ar fi transparentizarea surselor de finantare si a actionariatului in presa.

Piata de media online se afla pe un trend ascendent, cu cateva afaceri profitabile dezvoltate exclusiv in acest segment si cu un numar semnificativ de site-uri ale mediei conventionale (ziare, televiziuni, radiouri) situandu-se in “Top 10” din punct de vedere al traficului.

Presa locala a devenit interesanta pentru investitorii straini, ceea ce este un lucru pozitiv in conditiile in care in acest moment ea este extrem de fragila din cauza managementului neperformant sau fara viziune si a lipsei de stabilitate institutionala. Pe de alta parte exista la nivel local si institutii care fac presa in mod profesionist, piata locala avand un mare potential de crestere in conditiile in care ea pare insuficient exploatata (exista orase cu 300 000 de locuitori in care presa scrisa vinde cumulat sub 20 000 de exemplare).

S-a mai mentionat ca televiziunea si radioul public ar trebui sa fie analizate separat atunci cand se discuta despre problemele presei din punct de vedere al managementului. Un ‘audit’ (institutional, structural, de performanta editoriala si manageriala) al televiziunii si radioului public ar constitui instrumente utile pentru dezvoltarea de politicilor viitoare ale acestor institutii.

O problema iminenta este ridicata de digitalizarea serviciilor audiovizuale, prevazuta pentru 2012. In pofida aceste iminente, Romania nu este pregatita nici la nivel de politici publice (amendamentele propuse la legea audiovizualului tocmai au fost respinse de Senat), nici la nivel de investitii in media, nici la nivelul comunicarii sociale (populatia urmind a suporta costurile acestei schimbari tehnologice).

O mare parte dintre chestiunile discutate pot fi regasite in publicatiile lansate astazi de AMP si CJI, cu sprijinul Ambasadei Statelor Unite la Bucuresti. Este vorba de Cartea Alba a Presei III - Probleme economice ale presei si Ghidul drepturilor salariatului pentru ziaristi. Publicatiile pot fi gasite la www.mma.ro, www.cji.ro (Cartea) si www.cji.ro(Ghidul)

Agentia de Monitorizare a Presei

Centrul pentru Jurnalism Independent

Contact: tel/fax – 021-3134047; 021-311 13 75

Mobil: 0723 306 308, 0729 199 393

Email: liana@mma.ro, razvan@mma.ro, ioana@cji.ro



BACK TO TOP
 

 
 
 
DIVERSITATE
line

Urmariti-ne si pe Facebook

BIBLIOTECA CJI
line


Biblioteca ofera o importanta colectie de carti, periodice, casete video, baze de date pe CD-Rom, precum si acces gratuit la Internet.

              



PRESA DESPRE PRESA

 

DEADLINE
line

24/02/2012 CEE Trust Call for applications
27/02/2012 Knight International Journalism Award
29/02/2012 Journalism Fellowship on Poverty
29/02/2012 Photo Contest on Health Issues
29/02/2012 Panoramic Photo Contest
01/03/2012 Photo Contest
01/03/2012 MIT Journalism Fellowships
02/03/2012 International Women's Media Foundation Award
04/03/2012 Political Reporting Course offered by Reuters
05/03/2012 Bursa pentru Excelenta in Jurnalism
17/03/2012 The Knight News Challenge
31/03/2012 YouTube Video Contest
01/04/2012 Balkan beyond Borders Short Film Festival

04/10/2012 Data Journalism Awards

 
EVENIMENTE line


     NETIQUETTE

     

    Euro Topics 
    line

     

      

     

    MEDIA INDEX
    line


    Media Index este primul portal care ofera informatii despre structurile de proprietate ale companiilor de media si interesele economice al proprietarilor, dar si despre jurnalisti. Acestia din urma au posibilitatea de a se inregistra intr-o baza de date care are rolul de a facilita schimburile profesionale interne si internationale si de a stimula cooperarea intre profesionistii de media.

      

     

    PARTENERI
    line

        

     

    SPONSORI 
    line