Cauta in site        
cji menu

Programe incheiate


PUBLICITATEA DE STAT - UN AN DE TRANSPARENTA

2006-06-26

COMUNICAT DE PRESA
PUBLICITATEA DE STAT - UN AN DE TRANSPARENTA



La un an de la adoptare, procedurile de alocare transparenta a publicitatii de stat au antrenat scaderi dramatice ale cheltuielilor cu publicitatea ale instiutiilor publice, dar ramin in continuare necunoscute si nerespectate, releva raportul “Publicitatea de stat – un an de transparenta”, facut public la 26.06.2006.

Centrul pentru Jurnalism Independent si Open Society Justice Initiative (New York) au monitorizat, incepind de anul trecut, modul in care se aplica reglementarile privind achizitiile de publicitate ale institutiilor publice si efectele pe care aceste reglementari le-au avut asupra bunei gestionari a banului public, a responsabilizarii institutiilor publice si asupra concurentei loiale din industria de media.

Monitorizarea a relevat ca, desi a trecut un an de la adoptarea lor, procedurile care impun o mai mare transparenta in achizitiile de publicitate sunt inca necunoscute sau nerespectate in multe cazuri. Functionarii insarcinati cu achizitiile de publicitate fie nu cunosc noile reglementari, fie se tem sa le aplice, invocind posibile presiuni din partea presei, in special la nivel local.

Site-ul specializat, www.publicitatepublica.ro functioneaza doar la nivel minimal si multe institutii nu il utilizeaza, desi postarea pe acest site a anunturilor privind contractele de publicitate de peste 2000 de euro este obligatorie prin lege, iar nerespectarea acestei prevederi poate atrage anularea procedurii de achizitie.

Cu toate acestea, aplicarea acestor proceduri a avut deja un impact major asupra gestionarii banului public. In 2005, cheltuielile de publicitate ale institutiilor publice (ministere si institutii subordonate), s-au cifrat la 3,8 milioane de euro (fata de 14,7 milioane in 2004). Scaderea se datoreaza atit intreruperii practicii alocarii de publicitate nenecesara, cit si temerii a instututiilor publice de a gresi sau de a-si tensiona relatiile cu anumite canale mediatice.

In plus, demersul privitor la transparenta publicitatii publice a avut un impact major asupra legislatiei generale a achizitiilor publice. Unele dintre mecanismele de transparentizare adoptate in 2005, la cererea societatii civile, pentru achizitiile de publicitate au devenit regula pentru toate achiziitiile publice din Romania. De exemplu, accesul publicului la dosarul de achizitie devine o regula pentru toate contractele publice in baza noii legislatii, adoptata in 2006.

Raportul de monitorizare prezentat de Centrul pentru Jurnalism Independent are la baza monitorizari ale spatiului publicitar din presa centrala si locala, interviuri cu oficiali si oameni din industria mass media, precum si un set comprehensiv de date legate de situatia fondurilor de publicitate in 2005, furnizate de guvern ca raspuns la o solicitare depusa in baza Legii liberului acces la informatii.

Textul raportului precum si datele primare care au stat la baza realizarii sale sunt disponibile pe pagina de web a CJI : www.cji.ro

Persoana de contact:

Ioana Avadani – director CJI -
Ciprian Nicolae – expert in achizitii publice - 0788735618



BACK TO TOP
 

 
 
 
DIVERSITATE
line

Urmariti-ne si pe Facebook

BIBLIOTECA CJI
line


Biblioteca ofera o importanta colectie de carti, periodice, casete video, baze de date pe CD-Rom, precum si acces gratuit la Internet.

              



PRESA DESPRE PRESA

 

DEADLINE
line

24/02/2012 CEE Trust Call for applications
27/02/2012 Knight International Journalism Award
29/02/2012 Journalism Fellowship on Poverty
29/02/2012 Photo Contest on Health Issues
29/02/2012 Panoramic Photo Contest
01/03/2012 Photo Contest
01/03/2012 MIT Journalism Fellowships
02/03/2012 International Women's Media Foundation Award
04/03/2012 Political Reporting Course offered by Reuters
05/03/2012 Bursa pentru Excelenta in Jurnalism
17/03/2012 The Knight News Challenge
31/03/2012 YouTube Video Contest
01/04/2012 Balkan beyond Borders Short Film Festival

04/10/2012 Data Journalism Awards

 
EVENIMENTE line


     NETIQUETTE

     

    Euro Topics 
    line

     

      

     

    MEDIA INDEX
    line


    Media Index este primul portal care ofera informatii despre structurile de proprietate ale companiilor de media si interesele economice al proprietarilor, dar si despre jurnalisti. Acestia din urma au posibilitatea de a se inregistra intr-o baza de date care are rolul de a facilita schimburile profesionale interne si internationale si de a stimula cooperarea intre profesionistii de media.

      

     

    PARTENERI
    line

        

     

    SPONSORI 
    line