Cauta in site        
cji menu

Programe incheiate


Transparenta si responsabilitatea conditii pentru promovarea presei ca serviciu de interes public

2006-09-04

Media ca serviciu public - program de advocacy pentru promovarea transparentei proprietatii si surselor de finantare ca si a responsabilitatii presei

 

Centrul pentru Jurnalism Independent, impreuna cu partenerii sai – Agentia de Monitorizare a Presei si Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatie - a implementat in perioada august 2006 – octombrie 2007 proiectul - Media ca serviciu public.

Proiectul si-a propus derularea unui program de advocacy menit sa sporeasca gradul de recunoastere publica a naturii de "serviciu public" a mass media, indiferent de forma de proprietate, sa creasca responsabilitatea presei (a jurnalistilor, a editorilor si patronilor deopotriva) in ceea ce priveste propria libertate si credibilitate si sa consolideze sprijinul public pentru libertatea de exprimare, ca valoare sociala fundamentala a oricarei societati democratice.

Proiectul s-a concentrat asupra urmatoarelor aspecte

- cadrul legislativ si normativ in care isi desfasoara activitatea mass-media, cu accent pe documentele si mecanismele de auto-reglementare si pe bunele practici auto-impuse, ca alternative la reglementarea prin lege;
- capacitatea de reactie a comunitatii profesionale si a publicului, in general, in fata derapajelor, atat cele din partea autoritatilor statului cat si din cea a comunitatii mediatice.

Proiectul a inclus activitati generatoare de informatie primara in ceea ce priveste proprietatea de media (prin intermediul portalului web www.mediaindex.ro), "informatie cu valoare adaugata" (in speta, comentata si interpretata) prin intermediul unor rapoarte de monitorizare si al unor rapoarte trimestriale care sa surprinda tendintele din piata de media si cele manifestate in continutul editorial, pe temele majore de dezbatere care pot atinge natura de serviciu public a mass media. Aceste rapoarte au fost  diseminate prin intermediul unui sir de intalniri cu profesionisti de media, persoane implicate in formularea politicilor de media, politicieni, cu cadre universitare si studenti, precum si cu consumatori de media.

Proiectul si-a mai propus sa identifice cea mai eficienta modalitate pentru a asigura transparenta surselor de finantare a companiilor de media. Aceasta transparenta permite consumatorilor de media sa faca alegeri informate in ceea ce priveste obisnuintele lor de cumparare si de consum mediatic si sa identifice eventualele cazuri de  manipulare si dez- informare induse de proprietari si finantatori.

Proiectul a fost finantat de Agentia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internationala (USAID) prin World Learning for International Development in cadrul „Programului de consolidare a societatii civile din Romania".
 
 
 
 
 

Rapoarte

1.TENDINTE IN REFLECTAREA PRESEI IN PRESA (I) Studiu de caz: Presa si Securitatea, august – septembrie 2006

Domeniul mass media isi face loc din ce in ce mai mult pe agenda publica, anumite publicatii promovind, ca element al politicii editoriale, reflectarea evenimentelor si fenomenelor care afecteaza comunitatea jurnalistica si piata de mass media. Tendinta este mai pronuntata in presa scrisa, care isi concentreaza, insa, atentia mai mult pe domeniul audiovizualului, dat fiind impactul mare pe care televiziunea (in special) o are asupra publicului. Patronatul poate influenta politicile editoriale si poate deturna agenda canalelor mediatice, in detrimentul interesului public.Cu toate acestea, profesionalismul presei lasa inca de dorit si comunitatea jurnalistica nu este inca pe deplin capabila sa-si apere propriile interese si credibilitatea.

Acestea sunt principalele concluzii ale raportului "TENDINTE IN REFLECTAREA PRESEI IN PRESA (I), Studiu de caz: Presa si Securitatea, august – septembrie 2006", dat publicitatii luni, 18 decembrie 2006.

Raportul analizeaza modul in care presa centrala a tratat subiectul ziaristilor care au fost colaboratori ai Securitatii, temele majore avansate de presa pe acest subiect si capacitatea jurnalistilor de a-l trata cu profesionalism si echilibru.

Raportul poate fi descarcat aici.
 


2. "TENDINTE IN REFLECTAREA PRESEI IN PRESA (II)" Studiu de caz: Coruptia in presa, octombrie – decembrie 2006

Presa din Romania este din ce in ce mai dispusa la autocritica publica, un pas inainte spre consolidarea rolului sau de serviciu public – aceasta este principala concluzie a raportului, care a fost dat publicitatii luni, 12 martie 2007.

Discutia se poarta, insa, doar pe anumite subiecte si doar atunci cind este provocata din exterior (anchete ale procurilor sau declaratii ale politicienilor). Daca critica venita din interiorul meseriei este acceptata, criticile adresate de oameni politici sunt respinse cu inversunare.

Tendinta de a discuta problemele breslei este mai pronuntata in presa scrisa. Comentariile critice au fost determinate de: lipsa de profesionalism, abordarea senzationalista de care dau dovada unii jurnalisti, lipsa de substanta care caracterizeaza mesajul audiovizual, calitatea inferioara a productiilor audiovizuale de divertisment sau incalcarile deontologice. In plus, jurnalistii au scris si despre ingerintele politice si ale patronilor de presa, despre jurnalisti agresati si hartuiti sau ingradirea libertatii de exprimare, sau despre evenimentele din piata media (investitiile in media, demisiile si transferul managementului sau membrilor corpului editorial , etc.)

Evaluarea calitatatii continutului editorial, a procesului de productie sau a practicilor jurnalistice reprezinta contributia ziaristilor din presa scrisa la procesul de responsabilizare si profesionalizare a jurnalistilor, cat si la educarea consumatorului de mesaje mass media.

Raportul pune la dispozitia cititorului date despre masura si contextul in care presa scrisa relateaza despre cine sunt emitatorii mesajelor media, in proprietatea cui sunt institutiile media, ce presupune procesul de productie media din punct de vedere financiar, creativ si al resurselor umane, care sunt problemele interne ale institutiilor media care, in cele din urma, se reflecta in natura mesajului, reglementarile referitoare la functionarea audiovizualului, presiunile interne si externe la care jurnalistii sunt supusi etc.

Raportul poate fi descarcat aici.



BACK TO TOP
 

 
 
 
DIVERSITATE
line

Urmariti-ne si pe Facebook

BIBLIOTECA CJI
line


Biblioteca ofera o importanta colectie de carti, periodice, casete video, baze de date pe CD-Rom, precum si acces gratuit la Internet.

              



PRESA DESPRE PRESA

 

DEADLINE
line

24/02/2012 CEE Trust Call for applications
27/02/2012 Knight International Journalism Award
29/02/2012 Journalism Fellowship on Poverty
29/02/2012 Photo Contest on Health Issues
29/02/2012 Panoramic Photo Contest
01/03/2012 Photo Contest
01/03/2012 MIT Journalism Fellowships
02/03/2012 International Women's Media Foundation Award
04/03/2012 Political Reporting Course offered by Reuters
05/03/2012 Bursa pentru Excelenta in Jurnalism
17/03/2012 The Knight News Challenge
31/03/2012 YouTube Video Contest
01/04/2012 Balkan beyond Borders Short Film Festival

04/10/2012 Data Journalism Awards

 
EVENIMENTE line


     NETIQUETTE

     

    Euro Topics 
    line

     

      

     

    MEDIA INDEX
    line


    Media Index este primul portal care ofera informatii despre structurile de proprietate ale companiilor de media si interesele economice al proprietarilor, dar si despre jurnalisti. Acestia din urma au posibilitatea de a se inregistra intr-o baza de date care are rolul de a facilita schimburile profesionale interne si internationale si de a stimula cooperarea intre profesionistii de media.

      

     

    PARTENERI
    line

        

     

    SPONSORI 
    line