Cauta in site        
cji menu

Advocacy


Pozitie fata de propunerea senatorului Urban – declaratii de interese pentru jurnalisti

2010-02-02

Comunicat de presa, 2 februarie 2010

Principiul ca jurnalistii ar trebui sa depuna declaratii de interese a fost constant sustinut de organizatiile de media, insa ca parte a procesului de autoreglementare a presei si nu impus prin forta legii. Am salutat decizia Clubului Roman de Presa din 2007 de a introduce in Codul Deontologic obligatia jurnalistilor membri CRP sa depuna declaratii de interese. Codul Deontologic Unic promovat de un grup larg de organizatii de media in 2009 contine acelasi principiu etic al necesitatii declararii conflictelor de interese.


Organizatiile semnatare condamna amendamentul propus pe 2 februarie de senatorul PD-L Iulian Urban la legea de functionare a ANI prin care li se cere jurnalistilor sa prezinte declaratii de interese catre o agentie guvernamentala.

O astfel de masura este abuziva prin faptul ca reglementeaza o activitate privata, ale carei venituri provin din surse private. Prin legea de functionare a ANI legiuitorul si-a propus asigurarea „exercitarii functiilor si demnitatilor publice in conditii de impartialitate, integritate, trasparenta”(lg. 144/2007). Activitatea jurnalistica nu este nici o functie, nici o demnitate publica, cu exceptia serviciilor publice de radio si televiziune si a agentiei Agerpress.

 

In spiritul transparentei, dar si pentru recastigarea credibilitatii media, organizatiile semnatare au derulat in ultimii ani o serie de activitati menite tocmai sa creasca transparenta industriei media, cu o atentie speciala acordata surselor de finantare a media si actionariatului din industria de media. Mentionam in acest sens proiectul derulat de Centrul pentru Jurnalism Independent, in parteneriat cu ActiveWatch – Agentia de Monitorizare a Presei si Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatie in anul 2006 care a presupus crearea unei baze de date cu proprietarii de media si toate celelalte interese de afaceri ale acestora (www.mediaindex.ro).

 

De asemenea, am insistat pentru transpunerea in cadrul legislativ a principiului transparentei, solicitand modificarea legii audiovizualului prin punerea la dispozitia publicului a bugetelor de venituri si cheltuieli si a contului de profit si pierdere ale radiodifuzorilor, insa depinde de mediul politic si de autoritatile statului sa promoveze aceste solicitari la nivel de lege si sa le aplice.

 

Procesul de autoreglementare este singurul care are legitimitatea de a impune astfel de masuri in interiorul breslei. Orice lege care impune jurnalistilor obligatii specifice demnitarilor publici este abuziva. In egala masura, presa trebuie sa dea dovada de mult mai multa transparenta pentru a reface din prestigiul si credibilitatea pierdute in ultimii ani, mai ales din cauza legaturilor cu mediul de afaceri sau cu mediul politic.

 

Facem un apel catre proprietarii de media, dar si catre breasla jurnalistilor sa previna astfel de initiative legislative prin asumarea si aplicarea principiilor transparentei in activitatea lor.

 

Cerem mediului politic sa se abtina de la astfel de initiative ce incalca drepturi individuale si sa isi canalizeze atentia asupra acelor masuri care se adreseaza societatilor comerciale care detin media si nu jurnalistilor. Facilitarea accesului la informatii privind structurile de proprietate ale media, relatiile de afaceri ale actionariatului din media, sursele de venit ale societatilor comerciale care desfasoara activitati de media, legaturile financiare dintre institutiile statului si mass-media precum si prevenirea concentrarii pe piata de media prin reglementarea proprietatii incrucisate sunt masuri mult mai realiste, necesare si la indemana mediului politic.

 

Reamintim mediului politic ca exista o prevedere constitutionala netranspusa inca in nicio lege: Art. 30 (5) „Legea poate impune mijloacelor de comunicare in masa obligatia de a face publica sursa finantarii”.

 

De aceea solicitam Comisiei Juridice si Parlamentului sa respinga amendamentul. Solicitam o pozitie publica a PD-L cu privire la initiativa senatorului Urban. Solicitam Presedintelui Basescu si PD-L, ca partid care l-a sprijinit in campanie, sa-si asume public „Pactul pentru garantarea libertatii de exprimare” si „Carta Europeana pentru Libertatea Presei” din noua postura de presedinte si respectiv partid de guvernamant. Consideram ca o masura ce ar asigura transparenta intereselor din media ar fi accesul gratuit la datele de la Registrul Comertului.



ActiveWatch – Agentia de Monitorizare a Presei

Asociatia pentru Protejarea si Promovarea Libertatii de Exprimare

Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatie

Centrul pentru Jurnalism Independent


Anexe:

Codul Clubului Roman de Presa:

Art. 8 In exercitarea profesiei si in relatiile pe care le intretine cu autoritatile publice sau cu diverse societati comerciale, ziaristului ii sunt interzise intelegeri care ar putea afecta impartialitatea sau independenta sa. Implicarea ziaristului in orice negocieri privind vanzarea de spatiu publicitar este interzisa.

Nu trebuie acceptate nici un fel de privilegii, tratamente speciale, cadouri sau favoruri care pot compromite integritatea ziaristului.

Pentru a evita conflictele de interese, se recomanda ca ziaristul sa nu fie membru al vreunui partid politic si sa nu fie angajat ca informator sau ofiter acoperit al unui serviciu secret.

In spiritul independentei profesionale in realizarea materialelor publicate, se recomanda ca ziaristii sa depuna o declaratie de interese. Ziaristiilor care conduc redactii li se recomanda sa faca o declaratie publica, pe site-ul societatilor de presa, iar ziaristilor fara pozitii de conducere (incluzand liber-profesionistii) li se recomanda sa depuna la conducerile profesionale si patronale ale societatilor de presa o astfel de declaratie, in regim confidential. In absenta unor asemenea declaratii, se va putea consemna ca jurnalistii in cauza nu se considera in situatie de conflict de interese.


Codul Deontologic Unic:

3. CONFLICTE DE INTERESE

3.1. Jurnalistul va evita să se afle într-o situaţie de conflict de interese. Instituţiile mass media vor asigura jurnalistului un mediu de lucru în care se practică o separare totală a activităţilor jurnalistice de cele economice.

3.2. Pentru a evita conflictele de interese, se recomandă ca jurnalistul să nu fie membru al vreunui partid politic.

3.3. Jurnalistului îi este interzis să fie informator sau ofiţer acoperit al unui serviciu secret.

3.4. Jurnalistul trebuie să depună anual o declaraţie de interese la conducerea instituţiilor mass-media la care este angajat sau cu care colaborează. Se recomandă ca mass-media să facă publice online respectivele declaraţii. Jurnalistul poate decide unilateral să îşi facă publică declaraţia de interese pe site-ul unei organizaţii profesionale.



BACK TO TOP
 

 
 
 
DIVERSITATE
line

Urmariti-ne si pe Facebook

BIBLIOTECA CJI
line


Biblioteca ofera o importanta colectie de carti, periodice, casete video, baze de date pe CD-Rom, precum si acces gratuit la Internet.

              



PRESA DESPRE PRESA

 

DEADLINE
line

24/02/2012 CEE Trust Call for applications
27/02/2012 Knight International Journalism Award
29/02/2012 Journalism Fellowship on Poverty
29/02/2012 Photo Contest on Health Issues
29/02/2012 Panoramic Photo Contest
01/03/2012 Photo Contest
01/03/2012 MIT Journalism Fellowships
02/03/2012 International Women's Media Foundation Award
04/03/2012 Political Reporting Course offered by Reuters
05/03/2012 Bursa pentru Excelenta in Jurnalism
17/03/2012 The Knight News Challenge
31/03/2012 YouTube Video Contest
01/04/2012 Balkan beyond Borders Short Film Festival

04/10/2012 Data Journalism Awards

 
EVENIMENTE line


     NETIQUETTE

     

    Euro Topics 
    line

     

      

     

    MEDIA INDEX
    line


    Media Index este primul portal care ofera informatii despre structurile de proprietate ale companiilor de media si interesele economice al proprietarilor, dar si despre jurnalisti. Acestia din urma au posibilitatea de a se inregistra intr-o baza de date care are rolul de a facilita schimburile profesionale interne si internationale si de a stimula cooperarea intre profesionistii de media.

      

     

    PARTENERI
    line

        

     

    SPONSORI 
    line